Blog door Martijn Doedens, Security Consultant, SecureLink

In cybersecurity en infrastructuren draait het altijd om de visie. Hoe gaat de wereld eruitzien, waar gaan wij heen en wat wordt wel of juist niet relevant in de toekomst. Hier denken wij dagelijks over na. Wat zijn de opties en de keuzes die gemaakt moeten worden? Niet zozeer op tactisch niveau, maar voornamelijk op strategisch niveau. Wat helpt en in ieder geval van waarde is, is kijken en vooral voelen hoe de wind waait in de regio die het meeste relevant is voor onze sector; het stukje grond ten zuiden van San Francisco. In Silicon Valley zijn de meeste tech bedrijven geconcentreerd en vindt (voorlopig nog) de meeste innovatie plaats. Echter is het wel een kunst om door alle marketingslides heen te prikken, de roadmaps te doorgronden en echt te snappen hoeveel potentie een fabrikant heeft.

Ieder jaar tijdens de RSA Conference stappen wij ’s ochtends om 7 uur in de auto, op weg naar de afspraken die gemaakt zijn met onze fabrikanten. De eerste keer dat je zoiets mee maakt vergaap je je aan de billboards, waar je anno 2017 ‘machine learning’ en ‘artificial intelligence’ het meest ziet. Reflecterend, na zo’n dag met non-stop presentaties, visies en informatie, kom ik steeds weer tot de conclusie dat wij als klein land met ons kennisniveau in het bedrijfsleven en de dienstverleners, het als SecureLink helemaal niet zo gek doen. Sterker nog, wij lopen op sommige vlakken voorop. De grote uitdaging blijft dat een fabrikant, die zijn basis heeft in de regio rond San Jose, focus heeft op de Amerikaanse markt waar de aantallen en de volumes vele malen groter zijn dan in Nederland. Voor ons is het belangrijk om ervoor te zorgen dat wij er wel toe doen en de juiste invloed hebben.

Ik ben voor de derde keer bij de RSA Conference en het is goed om te zien dat door de groei die SecureLink als organisatie doormaakt je meer invloed hebt. Aan ons de taak om die rol te vervullen voor de Nederlandse markt en ook voor de juiste communicatie te zorgen. Een week RSA Conference met alle spin-off is, naast kennis en inspiratie opdoen, heel belangrijk voor het relevant maken van in eerste plaats onze klanten, daarna SecureLink en uiteindelijk de regio waar wij tegenwoordig als groep actief zijn.